WeCreativez WhatsApp Support
سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟
نیک پلاستیک تمیزی

نیک پلاستیک تمیزی

ظروف یکبار مصرف بهداشتی

سرفصل مطالب

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف

امروزه به دلیل پیچیدگی زندگی صنعتی و کمبود زمان برای رسیدگی به کارهای خانه بطور کامل دیگر مراسمات و مهمانی ها به مانند قبل نیست و دیگر خبری از جمع شدن خانم های مجلس و ظزف شوری و این داستان ها نیست، لذا امروزه با رشد و پیشرف تکنولوژی ماشین های ظرف شوری نقش مهمی در ساده کردن کار شستن ظرف های خانم خانه ایفا کرده اند و بعد از آن کارخانجات ساخت ظروف یکبار مصرف با توجه به ساده تر کردن این فرآیند، دست به تولید ظروف یکبار مصرفی زدند که مثل گذشته دگر به آن سادگی نبود و توانست با بهره از قالب های زیبا ظروفی متناسب و شیک را تولید کنند که جاییی در بین مجالس و مهمانی های رسمی نیز داشته باشد و از طرفی هم حتی دیگر نیازی به شستن آن نیست و بعد از یک بار مصرف دور انداخته شده و در وقت به شدت صرفه جویی میشود. خلاصه زمانی که برای اولین بار ظروف یکبار مصرف وارد بازارها شدند، همه نفس راحتی کشیدند و به خود وعده زندگی سالم‌تر و البته راحت‌تری دادند. و میشه گفت سا‌ل‌هاست که این ظروف حتی در نذری‌ها و سفره‌های ما جای خود را باز کرده‌اند و از زمانی که نذری در سینی‌ها و ظروف فلزی در بین مردم پخش می‌شد زمان زیادی گذشته ‌است.

جنس ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از چیست؟

اغلب جنس ظروف یکبار مصرف از گذشته تا به امروز از پلاستیک بوده اند؛ پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستِیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود.

ضمن اینکه خوشبختانه چند سالی است که با تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی و تجزیه پذیر خیلی از مشکلات نا سالم بودن استفاده از ظروف یکبار مصرف در شرایط خاص و حتی دور ریز آن ها بعنوان زباله و خطرشان برای طبیعت و محیط زیست، مرتفع گردیده است.

چگونه بر کیفیت ظروف غذایی پلاستیکی نظارت می شود؟

ابتدا باید ذکر کنیم که تشخیص ظروف استاندارد از ظروف نا معتبر امری پیچیده و خارج از توان مردم عادی نی می باشد و در حال حاضر به دلیل استفاده غیرمجاز از پلیمرهاى بدون پایه  food grade در بسته بندى و نگهدارى مواد غذایى، شناسایى صحیح این محصولات توسط مردم به امری نگران کننده تبدیل شده است. وزارت بهداشت در این راستا سعى کرده است کارخانه هاى تولیدکننده ظروف یک بار مصرف را از کارخانجات تولیدکننده قطعات پلاستیکى در مصارف صنعتى تفکیک کند. ضمن اینکه کارخانه هاى تولیدکننده ظروف پلاستیکى براى مواد غذایى باید پروانه ساخت داشته باشند. و در کل به مانند خیلی از کشور های پیشرفته صنعتی جهان می بایست با همه این اوصاف متخصصینی به جهت نظارت بر کیفیت در کارخانه ها حضور داشته باشند تا فرآیند تولید بهداشتی و کیفی چنین محصول مهمی که با جان اشخاص سر و کار دارد را تحت نظر بگیرند.

ظروف پلی استایرن کدامند و دلایل ساخت آن ها چیست؟

شاید نام علیمی این نوع ظرف برای شما کمی نا آشنا باشد ولی نگران نباشید به اصطلاح خودمان اینها همان ظروف یکبار مصرف فومی خودمان هستند؛ پلی‌استایرن در لیوان‌های آب، کارد، چنگال،قاشق و ظروف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال در چلوکبابی‌ها ظروفی که به صورت فوم هستند، نوعی پلی‌استایرن هستند که در ساخت آنها از گاز هگزان استفاده میشود. این گاز در دمای ۱۶۰ درجه آزاد می‌شود، دمای غذای داخل ظرف ۲۰۰ درجه است،که گاز همراه با غذا به بدن انسان انتقال می‌ یابد.گاز هگزان عوارضی مانند سر درد را به همراه دارد.

در فصل تابستان خیلی‌ها از بطری‌های یکبار مصرف آب برای تهیه آب خنک از طریق یخ بستن آب استفاده می‌کنند،ثابت شده است وقتی یخ درون ظروف یکبار مصرف آب می‌شود از جداره بطری مواد سرطانزا به درون آب آزاد می‌شود.

 ظروف پلی استایرنی شفاف برای نوشیدنی‌های سرد ساخته می‌شوند و ریختن مواد داغ مثل چایی در آنها خطرناک است.

  مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف با رنگ روشن و شیشه‌ای به علت ضعیف بودنشان موجب آزادشدن مونومرها (مواد شیمیایی) می‌شود.

  ضرر ظروف یک‌بار مصرف پلی‌استایرن در هنگام مصرف مواد نوشیدنی  اسیدی و چرب مانند نوشابه و کاکائو، بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است.

ظروف یک بار مصرف یا چند بار مصرف؟

اصولاً ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند زیرا در صورت تکرار شیارهای بسیار کوچکی که قابل رویت هم نیستند در آنها به وجود می‌آید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونت‌های دستگاه گوارش به علت آزاد کردن مولکول‌های آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار می‌دهند.

آیا میتوان ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را داخل ماکروفر گذاشت؟

از ظروف پلاستیکی در ماکروویو استفاده نکنید به خصوص غذاهای حاوی روغن و چربی ، چون گرما و پلاستیک و روغن با هم ترکیب شده ، که نتیجه ی آن تولید سم دیوکسین است ( از ظروف پیرکس و چینی استفاده کنید).

مونومر آزاد در ظروف‌ یک‌بار مصرف، نوع PVC ، در فرآیند تولید، مقداری مونومر باقی می ماند که با غذا وارد بدن و به مرور زمان تجمع و از حد تراکم مجاز برای انسان فراتر می رود. همچنین غذا نباید بیشتر از ۲ ساعت در این ظروف باقی بماند.

البته ظروفی تحت عنوان ظروف یکبار مصرف قابل استفاده در ماکروفر در بازار عرضه شده است که طبق تحقیقات بازهم در بهترین حالت ممکنه بدون ضرر برای بدن نیز نیستند و فقط ممکنه تاثیر اشعه را روی ظرف از بین برده باشند.

چرا نباید این ظروف را در طبیعت رها کنیم؟

متاسفانه باید بگوییم که رفع آلودگي محيط‌ زيست، تقريباً دو دهه است که با ورود بي‌رويه مواد پلاستيكي غيرقابل برگشت به طبيعت به حالت بغرنجي رسيده است. شايد كمتر محل و نقطه‌اي از شهرهاي كشورمان را بتوان يافت كه در آن يك ظرف پلاستيكي و يا يك كيسه پلاستيكي وجود نداشته باشد.

در جريان بازديد از ديوار مرزي در مرز ايران و پاكستان در ميرجاوه، حتي روي بلنداي ديوار مرزي‌مان و بر روي سيم‌خاردارها شاهد بازي هزاران قطعه پلاستيكي در باد بودم. ضايعات پلاستيكي كه سالها باقي مي‌مانند و نابود نمي‌شوند. حتي وقتي براي استراحت و تفريح به كوه و دشت هم مي‌رويم منظره كيسه‌ها، ظروف و ضايعات پلاستيكي چشم‌انداز زيبايمان را مخدوش مي‌كند. شيوع مصرف مواد يك‌بار مصرف پلاستيكي چنان گستردگي يافته كه حتي برخي افراد ترجيح مي‌دهند در خانه نيز از اين ظروف استفاده كنند، در حالي كه نمي‌دانند آيا اين ظروف مانند ساير زباله‌هاي توليدي قابل تجزيه و بازگشت به طبيعت است يا نه! عمده ضرر اين مصرف‌گرايي بدون تدبير، آسيب جدي به محيط ‌زيست، منابع ملي و سلامت انساني است.

انواع ظروف یک بار مصرف

انواع ظرف یکبار مصرف را اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم در قدم اول باید به جنس این محصول پرکاربرد و سپس به مدل‌های متنوعی که برای رفع نیاز شما راهی بازار شده است اشاره‌ای داشته باشیم. جنس‌های بسیار متنوعی از انواع ظروف یکبار مصرف متناسب با نیاز شما راهی بازار شده است و برحسب کاربردهای متفاوتی که دارند کار شمارا مرتفع می‌کنند.

  • جنس ظروف یک‌بارمصرف
  • انواع ظروف یک‌بارمصرف
  • متریال استفاده‌شده برای ظروف یک‌بارمصرف

انواع ظرف یکبار مصرف گیاهی

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف

این روزها از مواد گیاهی که پرسه تجزیه بسیار کوتاه‌تری نسبت به ظروف پلاستیکی از آن خود کرده است استفاده می‌شود. ظروف یک‌بارمصرف گیاهی به‌راحتی در انبار بدون اینکه به خاصیت آن آسیبی وارد شود قابل نگهداری است و استفاده غذاهای گرم در این ظروف هیچ خطری را برای مصرف‌کننده به همراه ندارد. ظروف یک‌بارمصرف گیاهی از نشاسته ذرت، سیب‌زمینی و گندم ساخته می‌شود و یک پلیمر گیاهی ضعیف است که به‌سرعت تجزیه می‌شود

  • ماندگاری بالا
  • بهره‌گیری از مواد گیاهی طبیعی
  • عدم استفاده از مواد شیمیای

انواع ظرف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یک‌بارمصرف کاغذی با مزیت‌های فراوانی مثل چاپ لوگو بر روی ظروف به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

لیوان چای، ظروف مخصوص برای پاپ کرون، ظروف سیب‌زمینی، ظرف مخصوص سرو بستنی و بسیاری ظروف دیگر در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها این روزها به شکل کاغذی مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیگر اثرات منفی قرار دادن غذای گرم در این ظروف را نسبت به ظروف پلاستیکی شاهد نخواهید بود. مقاومت حرارتی این ظروف بسیار بالا است و به‌راحتی در محیط‌زیست تجزیه می‌شوند. مواد اولیه ظروف یک‌بارمصرف کاغذی در داخل کشور تولید نمی‌شود از همین رو برای تولید آن به کشورهای دیگر وابسته هستیم.

از سوی دیگر در صنایع لبنی از این ظروف نمی‌توان استفاده کرد.

  • قابلیت چاپ
  • عدم تولید مواد اولیه در کشور
  • غیرقابل استفاده برای صنایع لبنی

انواع ظرف یکبار مصرف آلومینیومی

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف
انواع ظرف یکبار مصرف آلومینیومی

ظروف یک‌بارمصرف آلومینیومی به‌راحتی در مایکروفر و فر برای گرم نگه‌داشتن غذا قرار داده می‌شود بدون اینکه به خاصیت غذای شما لطمه‌ای وارد شود. این سبک از ظروف نسل جدیدی از محصولات یک‌بارمصرف به شمار می‌آید که مزیت‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. ظروف آلومینیومی خنثی است و هیچ‌گونه واکنشی را با غذا نشان نمی‌دهد و سبب حفظ طعم و مزه اولیه غذا می‌شود. برای حمل‌ونقل وزن سنگینی ندارد و به‌راحتی شکسته و آسیب نمی‌بیند. نسبت به سایر ظروف گرما را بیشتر در خود نگاه می‌دارد .

  • حفظ گرمای غذا
  • قابل‌حمل و نقل
  • بازیافت آسان ظروف

انواع ظرف یکبار مصرف پلاستیکی

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف
انواع ظرف یکبار مصرف پلاستیکی

ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی اگرچه برای استفاده از غذاهای گرم خیلی عمر ماندگاری بالایی ندارد، اما برای غذاهای سرد ایده ال ترین انتخاب به شمار می‌آید. بدون شک همه شما مشاهده کرده‌اید که در مغازه‌های سطح شهر برای بسته‌بندی کردن مرغ، تخم‌مرغ، شیرینی، آجیل، مواد پروتئینی و سایر خشکبار و مواد غذایی دیگر از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده می‌شود. دلیل این امر ماندگاری بالای مواد غذایی در این ظروف است بدون اینکه لطمه‌ای به عطروطعم آن وارد شود. در رستوران‌ها و فست فودی ها برای ارائه خدمات بهتر از قاشق و چنگال تا ظروف سرو غذا از ظرف‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده می‌شود.

سبک طراحی شفاف و غیر شفاف این ظروف جلوه بصری خوبی را برای محصولات ارائه‌شده فراهم می‌کند.

  • بسته بندی لبنیات
  • بسته بندی مواد پروتیینی
  • بسته بندی خشکبار

انواع ظرف یکبار مصرف فومی

همه چیز درباره ظروف یکبار مصرف
انواع ظرف یکبار مصرف فومی

 ظروف یک‌بارمصرف فومی یا پلی استایرن که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، کیفیت بسیار متمایزی را در برابر سایر محصولات یک‌بارمصرف از آن خودکرده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این قبیل ظروف می‌توان به وزن بسیار کم آن اشاره داشت که سبب جابجایی ظروف حتی زمانی که غذا در آن است می‌شود. در برابر گرما عایق بسیار خوبی است و سبب فاسدشدن مواد غذایی نمی‌شود. از سوی دیگر برای نگهداری شیرینی بسیار گزینه ایده الی است زیرا شبیه یک ضربه‌گیر عمل می‌کند و از آسیب رسیدن به فرم اولیه مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

ظروف یک‌بارمصرف درب دار برای مصارف بالا و سرو غذاهای نذری عموماً مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • استفاده از پلی استایرن
  • ظاهری شکیل
  • قیمت مناسب

انواع ظرف یکبار مصرف از منظر شکل و طرح

مدل ظرف یکبار مصرف تنها منوط به جنس متریال اولیه آن نمی‌شود بلکه برای طراحی آن از قالب‌های متعددی برای بهره‌گیری از ظروف در شکل‌ها و طرح‌های متفاوت استفاده می‌شود که امروزه با توجه به پیشرفت در صنعت قالب سازی با تولید ظروف یکبار مصرف طرح دار، این ظروف جای خود را در مجالس رسمی و تشریفاتی نیز بخوبی باز کرده اند.

دیس، بشقاب غذاخوری، میوه‌خوری

شما برای پذیرایی از مهمان‌های در فضای باز و محیط خارج از منزل دیگر نیازی به ظروف چینی در فضای باز و محیط خارج از منزل ندارید. کافی است از ظروف یک‌بارمصرف در این راستا بهره بگیرید تا علاوه بر نظافت بیشتر حمل‌ونقل آسان‌تری نیز از آن شما شود ظوف یکبار مصرف میوه خوری را اگر تهیه کردید به‌سادگی می‌توانید از چاقو و چنگال آن نیز بهره بگیرید. البته برای بشقاب غذای شما نیز قاشق غذاخوری در نظر گرفته‌شده است.

  • ظرف غذا یکبار مصرف
  • قاشق چنگال یکبار مصرف

لیوان یکبار مصرف

لیوان‌های نوشیدنی برای نوشیدنی‌های سرد و گرم با یکدیگر متفاوت است. بدون شک همه شما در کافی‌شاپ‌ها شاهدلیوان های یکبار مصرف جذاب بوده‌اید که برند تجاری نیز بر روی لیوان حک‌شده است. این قبیل لیوان‌ها کاربردهای بسیاری در ارکان‌های دولتی، بیمارستان و مراکز تجاری دارد. برای آبمیوه و چای عموماً از دو لیوان متفاوت با ساختار متفاوت بسته به نوع سرو نوشیدنی استفاده می‌شود.

ظرف‌های میوه و غذای درب دار

ازآنجایی‌که در ایران مراسم مذهبی بسیار زیادی برگزار می‌شود برای پذیرایی از مهمان‌ها خرید ظروف چینی و کریستال کاملاً غیرممکن و غیرمنطقی است. از همین رو از ظروف یک‌بارمصرف دردار و بدن در استفاده می‌شود که هرکدام بسته به نیاز مصرف‌کننده جنس آن فرق دارد. برای سرو غذا از ظرف‌های آلومینیومی و برای سرو میوه و شیرینی از ظرف‌های یک‌بارمصرف شیشه‌ای استفاده می‌شود.

مدل ظرف یکبار مصرف باکسی

برای بسته‌بندی کردن یک پک مخصوص پذیرایی نیز عموماً از باکس‌های به خصوصی استفاده می‌شود. شما می‌توانید متناسب با تنوع پذیرایی خود اندازه و سایز آن را مشخص کنید. می‌توانید برفرض برای پذیرایی صبحانه، نهار و یا عصرانه متناسب با وسایل پذیرایی خود از یک ظرف یک‌بارمصرف به خصوصی بهره بگیرید.

  • باکس‌های پذیرایی
  • مناسب وعده‌های غذایی مجزا

خرید آنلاین ظرف یکبار مصرف

دنیای مدرن امروز این مهم را برای شما فراهم آورده است که صفرتا صد نیاز خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید. این روزها برای خرید ظروف یک‌بارمصرف در هر شکل و طرحی با هر جنس و متریال ساختی نیازی نیست به فروشگاه‌های حضوری سطح شهر مراجعه کنید و با خرید از دست‌های واسطه یک نرخ مضاعف‌تری را متحمل شوید. کافی است به فروشگاه‌های مجازی که به‌صورت آنلاین محصولات خود را با نازل‌ترین قیمت‌ها برای شما در نظر گرفته‌اند مراجعه کنید و از مقرون‌به‌صرفه ترین قیمت‌ها در این راستا بهره بگیرید. به جرات میتوان گفت شرکت نیک پلاستیک تمیزی یک از 5 شرکت تولید کننده ظروف یکبار مصرف در ایران است که امکان خرید آنلاین ظروف یکبار مصرف را نیز فراهم ساخته است.

ظروف یکبار مصرف در دوران ویروس کرونا

امتیاز شما به این پست
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *